Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2016

Συνέντευξη / Η Ανθή Μάρα και ο Παναγιώτης Μαρκολέφας μιλούν στο Light of Spirit με αφορμή την έκθεση φωτογραφιας "Φωτογραφικά Ζεύγη 2016"

της Λίζης Πιστολά

Την Ανθή και τον Παναγιώτη τους γνώρισα πριν λίγα χρόνια στον Φωτογραφικό Κύκλο καθώς ήμαστε και οι τρείς μέλη του. Έκτοτε συμπορευόμαστε στον δρόμο της φωτογραφίας ανταλλάσσοντας απόψεις, κριτικές και γνώμες. Η έκθεση τους στην Ελληνοαμερικανική Ένωση που εγκαινιάζεται στις 19 Φεβρουαρίου στάθηκε ιδανική αφορμή να σας τους συστήσω, αν και περισσότερα γι΄αυτούς μάλλον θα μας αποκαλύψουν οι φωτογραφίες τους.


Φωτογραφικά Ζεύγη λοιπόν. Τι ακριβώς σημαίνει αυτός ο τίτλος;

Π.Μ. Τα φωτογραφικά ζεύγη είναι μια έκθεση φωτογραφίας δύο μελών του Φωτογραφικού Κύκλου που έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους φιλική ή προσωπική. Το φωτογραφικό τους έργο όμως είναι διαφορετικό. Οπότε η αντιπαράθεση των φωτογραφιών τους έχει ενδιαφέρον.

Πόσες φωτογραφίες σας θα δούμε στην έκθεση;

Α.Μ. Ο καθένας μας θα έχει σαράντα φωτογραφίες οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν γίνει τα τελευταία τρία χρόνια και τις οποίες έχει επιλέξει ο δάσκαλος μας Πλάτωνας Ριβέλλης που έχει και την επιμέλεια της έκθεσης.

Π.Μ. Τον ευχαριστούμε πολύ. Η επιλογή του μας τιμά.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου. Πώς νοιώθετε αλήθεια μια εβδομάδα πριν την έκθεση;

Π.Μ. Πραγματικά νιώθω πολύ περίεργα χωρίς να μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς το συναίσθημα.  Χαίρομαι αλλά έχω και αγωνία.

Α.Μ. Εγώ νιώθω πολύ χαρούμενη και ταυτόχρονα περίεργη για το πώς θα φαίνονται οι φωτογραφίες μου στην έκθεση, μιας και για μένα είναι πολύ οικείες και θα είναι μια ευκαιρία να τις δω από απόσταση.

Πόσο καιρό ασχολείστε με τη φωτογραφία;

Π.Μ. Ξεκίνησα την ενασχόληση μου με τη φωτογραφία πριν από 20 χρόνια περίπου και παρακολούθησα το βασικό σεμινάριο του Πλάτωνα Ριβέλλη το οποίο γινόταν τότε στην Τσακάλωφ. Θυμάμαι ακόμα πόσο εντύπωση μου είχε κάνει. Κατάλαβα ότι κάτι σημαντικό συμβαίνει εκεί. Οι συνθήκες δυστυχώς δεν μου επέτρεψαν να το αξιοποιήσω και να συνεχίσω. Απομακρύνθηκα από τη φωτογραφία αλλά το ενδιαφέρον παρέμεινε. Έτσι το 2011 έκανα πάλι το βασικό σεμινάριο του Πλάτωνα Ριβέλλη και έκ τοτε το παρακολουθώ σχεδόν ανελλιπώς.

Α.Μ. Εγώ ασχολούμαι με τη φωτογραφία τα τελευταία τέσσερα χρόνια, στην ουσία από το 2012 που παρακολούθησα το εντατικό σεμινάριο του Πλάτωνα Ριβέλλη στη Σύρο. Μέχρι τότε φωτογράφιζα αναμνηστικά κυρίως στα ταξίδια και μου άρεσε πολύ. Στο σεμινάριο αυτό όμως κατάλαβα ότι η καλλιτεχνική φωτογραφία ήταν κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που νόμιζα. Έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ πιο εντατικά.

Ποιος είναι ο φωτογράφος ο οποίος πρώτος σας αποκάλυψε τη μαγεία της φωτογραφίας με το έργο του;

Α.Μ. Αμέσως θα σου έλεγα ο Andre Kertesz.  Ήταν ο πρώτος από τους μεγάλους φωτογράφους που κατάλαβα και θαύμασα. Στην συνέχεια προστέθηκαν κι άλλοι όπως ο Bill Brandt, ο Lartigue, ο Winogrand.

Π.Μ. Εμένα μου είχε κάνει από την αρχή πολύ μεγάλη εντύπωση ο Garry Winogrand, τον οποίο βέβαια έκανα πολλά χρόνια να τον καταλάβω. Τρεις άλλοι φωτογράφοι που θαυμάζω πολύ είναι ο Atzet, ο Walker Evans και ο Sander.

Πως καταφέρνετε να εντάσσετε τη φωτογραφία στην καθημερινότητα σας, μιας και δεν είναι το επάγγελμα σας αυτό και ο χρόνος που έχουμε όλοι είναι αρκετά περιορισμένος;

Α.Μ.  Προσπαθώ να φωτογραφίζω όσο περισσότερο μπορώ.  Έχω συνέχεια τη μηχανή μαζί μου και έχω σαν στόχο να φωτογραφίζω δύο και τρείς φορές την εβδομάδα αν το επιτρέπουν και οι συνθήκες.

Π.Μ. Και εγώ έχω καθημερινά τη φωτογραφική μηχανή μαζί μου αλλά δεν φωτογραφίζω κάθε μέρα. Συνήθως μια φορά τη βδομάδα. Βέβαια η φωτογραφία με κάποιο τρόπο με απασχολεί καθημερινά. Σκέφτομαι πάνω σε αυτή κάτι που το θεωρώ εξίσου σημαντικό με τη διαδικασία της φωτογράφισης.

Ποιο είναι  το χαρακτηριστικό της φωτογραφικής προσωπικότητας που θαυμάζετε ο ένας στον άλλον ;

Π.Μ. Θαυμάζω πολύ στην Ανθή τον αυθορμητισμό της και το τολμηρό της κάδρο και το ζηλεύω αυτό γιατί δεν μπορώ να το κάνω.

Α.Μ. Εγώ αυτό που θαυμάζω στον Παναγιώτη είναι το γεγονός ότι οι φωτογραφίες του αποπνέουν μια σιγουριά, είναι όλα πολύ τακτοποιημένα μέσα στο κάδρο και σου δίνουν την αίσθηση ότι έτσι ακριβώς το ήθελε και ότι δεν έχει καμία αμφιβολία γι’αυτό που τράβηξε.

Ποιο είναι το χαρακτηριστικό του δικού σας φωτογραφικού εαυτού που δεν σας αρέσει και θα θέλατε να το αλλάξετε;

Α.Μ. Θα ήθελα να φωτογραφίζω περισσότερο ανθρώπους. Να δημιουργώ τις κατάλληλες συνθήκες,  να συχνάζω δηλαδή και να φωτογραφίζω σε μέρη με κόσμο.

Π.Μ. Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο μειονέκτημα μου είναι πως τα πράγματα στις φωτογραφίες μου είναι πολύ τακτοποιημένα, και αυτό είναι κάτι που θα ήθελα να το σπάσω αλλά ακόμα δεν έχω βρει τον τρόπο να το κάνω.

 
Ασκείτε κριτική ο ένας στις φωτογραφίες του άλλου;

Α.Μ. Κάνουμε κριτική ο ένας στον άλλο και μάλιστα πολύ αυστηρή.

Π.Μ. Στην ουσία η μεταξύ μας κριτική είναι το πρώτο στάδιο κριτικής που περνάνε οι φωτογραφίες μας.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν στοιχεία του άλλου στις φωτογραφίες σας;

Α.Μ. Στις δικές μου υπάρχουν σίγουρα στοιχεία του Παναγιώτη.

Π.Μ. Και εγώ πιστεύω ότι η Ανθή σίγουρα μ’ επηρεάζει.

Τι πιστεύετε ότι έχετε κερδίσει από την ενασχόληση σας με τη φωτογραφία;

Α.Μ. Η φωτογραφία μου έχει δώσει έναν τρόπο να περνάω καλά όπου και αν βρεθώ, και μου προσφέρει μια στιγμή ανάπαυλας και χαράς μέσα στη μέρα μου. Επίσης πολύ σημαντικό είναι το ότι έχω βρεί ανθρώπους που έχουν το ίδιο ενδιαφέρον με μένα και μοιραζόμαστε φωτογραφικές εμπειρίες και απόψεις. Αυτό με ενθαρρύνει να συνεχίζω.

Π.Μ. Η φωτογραφία είναι κάτι που με γεμίζει χαρά και μου προσφέρει απόλαυση θα έλεγα. Μ’ ενδιαφέρει πολύ.

Σε ποια μέρη φωτογραφίζετε;

Α.Μ. Τα τελευταία χρόνια έχω επιστρέψει στην Αθήνα, καθώς για ένα μεγάλο διάστημα ζούσα στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί φωτογράφιζα σε πολυσύχναστα μέρη, γεμάτα ζωή και με πολλούς ανθρώπους. Στην Αθήνα κάνουμε με την παρέα μου μεγάλες φωτογραφικές βόλτες σε διάφορες συνοικίες συνήθως ήσυχες. Μου έχει λείψει πάντως το πυκνό ανθρώπινο στοιχείο και η φωτογραφία στα πολυσύχναστα μέρη.

Π.Μ. Και εγώ φωτογραφίζω στην Αθήνα και στα ταξίδια. Αυτό που ιδιαιτέρως προτιμώ είναι να φωτογραφίζω την πόλη το βράδυ όταν είναι ήσυχη και όλα είναι πιο ήρεμα, αν και η φωτογραφία τη νύχτα είναι πιο δύσκολη κατά τη γνώμη μου.

Υπάρχει κάποιο φωτογραφικό θέμα που θα θέλατε να φωτογραφίσετε στο μέλλον;

Π.Μ. Εγώ θα ήθελα πολύ να φωτογραφίσω πορτρέτα, αλλά δεν είμαι ακόμα έτοιμος γιατί δεν έχω καταλήξει πώς θα ήθελα να προσεγγίσω το θέμα. Από που να ξεκινήσω δηλαδή.

Φωτογραφία:
Παναγιώτης Μαρκολέφας
Α.Μ. Θα ήθελα όπως ανέφερα και πριν να κάνω φωτογραφίες στο δρόμο, με κόσμο και πολλά στοιχεία διαφορετικά μεταξύ τους μέσα στο ίδιο κάδρο, που να έχουν όμως ζωή που κάτι να συμβαίνει φωτογραφικά.

Που θα μπορούσε κάποιος να δει φωτογραφίες σας στο διαδίκτυο;

Α.Μ. Έχουμε και οι δύο τα προσωπικά μας site όπου μπορεί να δει κάποιος τη δουλειά μας  το anthimara.gr και το panagiotismarkolefas.gr. Επίσης είμαι μέλος του flickr. 

Φωτογράφια :
Ανθή Μάρα
Η Ανθή Μάρα και ο Παναγιώτης Μαρκολέφας εκθέτουν τη φωτογραφική δουλειά τους στην Έκθεση Φωτογραφίας με τίτλο Φωτογραφικά Ζεύγη 2016 σε επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση από τις 19 Φεβρουαρίου 2016 έως τις 16 Μαρτίου 2016. Είναι μέλη του Φωτογραφικού Κύκλου



 








Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση φωτογραφίας μπορείτε να δείτε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου